V vladi berejo novice SDE, smo zadnjic zvedeli, ko nam je Generalni sekretariat vlade napisal prijazno pismo in nas opozoril na slovnicne napake v objavi novice, da še vedno niso odgovorili na evalvatorsko pobudo vladi (o ustanovitvi vladnega sveta za vrednotenje). Nedvomno so imeli prav, saj slovenšcina povsem jasno razlikuje uporabo edine in množine.
Seznam vladnih evalvacijskih študij
Ko smo razjasnili te zagate in odpravili napake, smo si jih dovolili spomniti, da mocno zamujajo z utemeljitvijo zavrnitve naše pobude. Da jim ilustriramo problem, ki ga ima vlada, in ki ga skušamo rešiti s svojimi zavzemanji za oblikovanje sistema vrednotenja politik v Sloveniji, smo jim postavili naslednjo nalogo. Po zakonu o pravici javnosti dostopati do informacij javnega znacaja smo jih prosili, naj nam pošljejo seznam vse evalvacijskih študij. Ministrstva so namrec dolžna narocati in opravljati vrednotenja (evalvacije, presoje) predlogov programov (vecinoma po evropskih zahtevah), predlogov predpisov (po Resoluciji o normativni dejavnosti), od lani pa tudi proracunskih postavk. Delno vrednotenja za te potrebe opravijo sami (predpisi, proracun), delno pa z narocilom študij pri zunanjih izvajalcih. Zanima naj torej seznam vrednotenj programov, ki so jih za vlado oziroma njene službe narocila ministrstva in dokoncala v letu 2009 in jih nameravajo narociti v letu 2010. Centralen seznam teh študij seveda ne obstaja, zato upamo, da bo z njegovim oblikovanjem GSV dobil obcutek o enem vidiku neurejenosti podrocja vrednotenja v Sloveniji in smiselnosti našega predloga.
Razlog za zahtevek je tudi v tem, da so evalvacije lahko mocan vzvod za povecanje javnofinancne uspešnosti in ucinkovitosti. Z vrednotenjem javnih politik se letno po grobih ocenah v Sloveniji potroši 5 milijonov evrov javnih sredstev, s temi sredstvi pa se presojajo projekti, katerih financna vsota presega 5 milijard evrov. Ce bi vlada rada kaj prihranila, ne da bi komu kaj vzela, potem naj stori vse kar more, dokler ne bo vsa zaripla in bo kapljalo od nje, da izboljša kakovost vrednotenja politik in s tem omogoci izboljšanje vodenja politik. Javna sredstva lahko varcujemo na dva nacina: tako, kot delamo zdaj, to je na vhodu, pri rezanju porabe ali kot si zavzema SDE na izhodni strani, kjer z istim denarjem dosežemo bolj smiselne in predvsem bolj skladne ucinke. Ta slednji vir varcevanja javnega denarja je v Sloveniji še obupno slabo izrabljen in vlada za to nosi neposredno odgovornost.
V pismu smo GSV sporocili, da bo SDE v prizadevanjih za oblikovanje sistema vrednotenja politik uporabilo poleg strokovnih in demokraticnih možnosti tudi možnosti pritiska na državne organe in pri tem uporabilo mehanizme, ki jih dajejo na voljo obstojeci predpisi in mednarodne norme, vse dokler ne bo mogoce vzpostaviti tvornega sodelovanja.
Oznake: slo