Slovensko društvo evalvatorjev

Slovensko društvo evalvatorjev

 
  • Domov
  • Komisija za kodeks in standarde
  • Komisija za vrednotenje
  • Študijska komisija
  • ENG
  • Domov
  • Komisija za kodeks in standarde
  • Komisija za vrednotenje
  • Študijska komisija
  • ENG

Kaj je SDE?

SDE je civilna platforma neodvisnih strokovnjakov in strokovnjakinj s širokim profilom za doseganje sinergijskih ucinkov vrednotenja za trajnostni napredek skupnosti.
 
  • Izpostavljeno
 
  • O društvu
    • Osnovne informacije
    • Formalna struktura
    • Ustanovna izjava
    • Statut
    • Včlanitev
    • 10 let SDE
  • Družbena omrežja
    • SDE Facebook
    • Evalvatorski forum
    • Blog
  • WBEN | NESE | IOCE
    • 5. WBEN konferenca, Ljubljana 2023
  • Knjige
  • Storitve
    • Brezplačna evalvacijska podpora
    • Izobraževanja
      • Izobraževanje – FAQ
  • Piškotki
 

Arhiv prispevkov

 

Izbira jezika

cro | srb en eng slo
 

Novejši prispevki

  • Vabljeni na predstavitev novega Delovnega zvezka SDE o participativni evalvaciji!
  • Harnessing Bias for Collective Rationality and Social Inclusion
  • Bias in participatory evaluation: friend or foe
  • WBEN Novosti Feb 2025
  • Otvoreno pismo članstvu Mreže i Foruma evaluatora Zapadnog Balkana
  • Inclusive or Rational Participatory Evaluation?
  • WBEN Novosti Dec 2024
  • IOCE / EvalPartners Grants to WBEN or its members, 2013-2021
  • Zapisnik sastanka NESE (Network of Evaluation Societies in Europe) na temu pripreme 6. konferencije WBEN)
  • WBEN Novosti (Okt/Nov 2024)
 
 

Prostorski posvet v DS (25II10) – Prispevek SDE

Avtor Bojan Radej / 19. februarja, 2010

 
Posvet v Državnem svetu, 25. februar 2010, ob 11h, ob pozivu prostorskih nacrtovalcev in povezanih strokovnih javnosti k odgovornemu ravnanju s prostorom; v nadaljevanju sledi prispevek SDE.

Vodenje države iz peskovnika

ZAPS se zahvaljujem za povabilo, naj v imenu SDE podam kratko razpravo na vprašanja, odprta v izjavi. Kot evalvator se bom osredotocil na samo en primer neodgovornega ravnanja s prostorom, ki se tice izogibanja MOP, da bi ovrednotil širše družbene vplive predloga Zakona o umešcanju prometne, energetske in vodne infrastrukture v prostor.

MOP namrec ni opravil in se izogiba vnaprejšnji presoji vplivov zakona na širšo družbo. Zakon bi moral skozi evalvacijo zaradi strateške narave predvidenih rešitev. Vrednotenje predlagatelju nalaga lani sprejeta Resolucija o normativni dejavnosti. Uradniki sicer pojasnjujejo, da presoje niso dolžni opraviti, ker še niso pripravljeni izvedbeni dokumenti za uresnicevanje dolocb Resolucije. Resnica je drugacna! Na MOP že vec let izvajajo celovite presoje vplivov (cetudi pretežno le na okolje) zato strateška presoja ne more biti zanje nekaj novega: razlika med strateško presojo okolja in prostora ni v metodi ampak v predmetu presoje, zanj pa so predlagatelji bolj pristojni kot tisti, ki bodo pisali navodila za izvajanje Resolucije. Ne glede nanjo, bi moral predlagatelj opraviti presojo že po 8. clenu Poslovnika vlade in v povezavi s priporocili Racunskega sodišca še iz leta 2007. Izogibanje presoji predloga zakona pomeni kršenje eticnega kodeksa, ki med drugim od javnih uslužbencev zahteva, da se izogibajo ravnanjem, ki bi zavezovali državo oziroma njene ustanove k obveznostim, ki so nedorecene, neizvedljive ali škodljive.

Vlada ravna, kot da je njej kršenje zakonov, kodeksov, priporocil in poslovnikov dovoljeno. V teh razmerah je zelo vprašljiva smiselnost sodelovanja javnosti in stroke pri pripravi vladnih predlogov. Dokler ne dosežemo, da uradniki sestopijo v službo ljudstva, si prenehajo prisvajati razlago javnega interesa, da postanejo strokovno kompetentni in verodostojni, dotlej je prizadevanje stroke in civilne družbe za izboljšanje zakonodaje in institucij države nesmiselno, ker vsako izboljšanje olajšuje aroganco samozadostne oblasti in torej vodi v poslabšanje za tiste, ki so že zdaj odrinjeni. Razmere so se tako poslabšale, da zdaj ni vec nujno izboljšati sistemskih ureditev ampak je najprej potrebno odpraviti predstavo, da lahko vladne službe javni interes po mili volji upravljajo s svojih peskovnikov.

V razmerah splošne diskreditacije prostorskega upravljanja v državi predvsem na najvišjih ravneh mora civilna družba postaviti ostrejše stališce, ki bo jasno izrazilo nezaupanje do oblasti. Izraža ga že sama izjava ZAPS, ki sporoca, da ne more vec prevzemati odgovornosti za procese v prostoru. Zato je skrb javnosti za kompetentno javno upravljanje na teh podrocjih nujna in pravzaprav edina preostala varovalka pred uradniškim razkosanjem slovenskega javnega interesa v vseh njegovih raznovrstnih pojavnostih.

Predlagam torej:

1. da se Zakon da v presojo širših družbenih ucinkov predvidenih ureditev in da se rezultati presoje predložijo v obravnavo Svetu za trajnostni razvoj (STR). Samo v informacijo: STR je namenjen obravnavi predlogov strateških programov države, ki se ticejo nacrtovanja naše skupne prihodnosti kot so krizna izhodna strategija, razvojno naravnani proracun ali zakonodaja, se že vec kot eno leto ni sestal. Blokada institucij neposredne demokracije vodi v delegitimizacijo vlade in s tem osnovnih predpogojev za sodelovalen odnos med oblastjo in javnostjo oz. stroko.

2. Udeležence razprave vabim, naj podprejo pobudo SDE za ustanovitev vladnega sveta za strateško vrednotenje politik, ki bo skrbel za sistemsko ureditev vrednotenja vladnih predlogov (zakonov, programov, proracuna); za to si v SDE prizadevamo že eno leto ampak smo doslej naleteli le na aroganco Generalnega sekretariata Vlade.

3. ZAPS predlagam pripravo skupne izjave o nezaupnici vodilnim uradnikom ali uradnicam na podrocju urejanja prostora v Sloveniji zaradi njihovega ogrožanja javnih interesov, kršenja resolucije o normativni dejavnosti, neodzivnosti na ugotovitve Racunskega sodišca, kršenje poslovnika vlade in eticnega kodeksa javnih uradnikov.

Bojan Radej, SDE – Slovensko društvo evalvatorjev (http://www.sdeval.si)

Glej tudi prispevek: “Urejanje prostora v Sloveniji na zacetku XXI stoletja” (avtor: Jože Kos Grabar, univ. dipl. inž. geod., Predsednik komisije SDE za etiko in standarde)
 

Oznake: slo

 
 
 
 

Copyright © 2020 - »SDE je član NESE – National Evaluation Societies Europe« in »WBEN – Western Balkan Evaluation Network«

WordPress tema - WPZOOM